Pozor na úrazy v kanceláři. 10 tipů jak si chránit své zdraví i v naoko bezpečných provozech
I když bývá práce v kanceláři často zmiňována jako příklad bezpečného pracoviště, statistika pracovních úrazů se nevyhýbá ani těmto na první pohled zcela bezpečným místům, kde každý rok evidujeme nižší jednotky tisíc drobných úrazů a kolem stovky závažnějších poranění. Oproti jiným segmentům, jako je např. stavebnictví, se sice jedná o dost nízká čísla, nicméně ani tak není vhodné toto prostředí podceňovat, a proto jsme pro vás připravili 10 užitečných tipů, jak zvýšit bezpečnost i ve vaší kanceláři a vyhnout se tak nepříjemnému řešení pracovního úrazu. Sami uvidíte, že bezpečnost práce v kanceláři není tak složitá, a že hlavními zásadami jsou v daném případě zejména ohleduplnost a informovanost.
1. Pozor na nárazy do různých předmětů
Důležitým pravidlem v každé kanceláři je pravidelný úklid, a to zejména na místech, kudy chodí vaši spolupracovníci či návštěvy. Zakopnutí o bednu není nikdy nic příjemného, nicméně v případě nucené evakuace nebo třeba cvičného požárního poplachu může znamenat jakákoliv překážka poměrně zásadní problém. Pamatujte, že v dobré kanceláři má každá věc své místo. Kromě nárazů do chybně uložených předmětů představuje značné riziko také náraz pracovníků do sebe navzájem, kterýžto může vyústit v popálení např. horkým nápojem či zlomeninu. S nepřehlednými úseky vám v takovém případě pomohou konvexní zrcadla a jasné upozornění na hrozící nebezpečí.
2. Nepříjemné pády a uklouznutí
Pád z výšky je vždy riziko pro lidské zdraví a určitě víte, že k nepříjemnému zranění stačí už nešikovný pád ze židle, natož pak z větší výšky. Z tohoto důvodu nezapomínejte vybavit všechny pracovníky kanceláře, kteří to potřebují, žebříky, schůdky a jinými pomůckami, např. pro podávání šanonů. Obecně též platí, že těžší položky vždy uskladňujeme do spodních částí daného prostoru, lehčí do vyšších částí. S pády pak souvisí také nejrůznější uklouznutí a podsmeknutí, kterým zabráníte ideálně pořízením hrubších neklouzavých povrchů. Na klouzavost povrchů dávejte dobrý pozor zejména v sychravějším počasí, jako je déšť či sněžení, které může udělat skluzavku i z jinak solidně vypadajícího povrchu.
3. Myslete na ergonomii pracovního prostoru
Chronické obtíže pohybového aparátu jsou nejčastějším druhem nemoci z povolání, které dlouholetí zaměstnanci kanceláří uvádějí. Aby bylo možné těmto obtížím předejít, je důležité zajistit vašim zaměstnancům nastavitelné a ergonomické součásti nábytku, jako je stojan na monitor, držák na dokumenty či specifická šuplata na klávesnice a samozřejmě dobré židle. I když tyto kusy nábytku představují ve vyšší kvalitě poměrně nákladnou investici, vždy se vyplatí více než spoluúčast firmy na chronických zdravotních obtížích bývalého zaměstnance.
4. Dobré světlo chrání váš zrak
Podle zjištění optometrů je většina kancelářských prostor v ČR přesvětlená, a to v zásadě až o 50% nad potřebnou hladinou. Silné světlo ze zářivek může v průběhu několika let vyvolat slabozrakost, proto je vhodné držet hladinu světla spíše o něco níže. Pokud vaši zaměstnanci potřebují ostřejší světlo, je vhodné jim ho zajistit pomocí stolních lamp, jejichž žárovka není umístěna přímo v zorném poli daného pracovníka. V souvislosti se světelnými podmínkami je vhodné doporučit vašim zaměstnancům konzultaci s očním lékařem na téma nošení lehkých brýlí k počítači nebo jiné činnosti, která namáhá zrak.
5. Nepodceňujte pravidelné přestávky
Po každé hodině práce na počítači by si vaši zaměstnanci měli vzít alespoň 10 minutovou přestávku, resp. klidně může jít o drobný úkol, při kterém se soustředí na vzdálenější objekt, než je obrazovka počítače. Takové opatření pomůže nejen zraku, ale také odbourá některé křečovité polohy a bloky související s dlouhým pozorováním blízké obrazovky. V rámci přestávek je vhodné také vašim zaměstnancům doporučit jednoduchá protahovací cvičení, které pomohou uvolnit napětí v rukou, nohou a krční páteři. Uvidíte, že stačí 15 minut denně, aby se významně snížilo množství stížností vašich zaměstnanců na bolesti ze sedavé práce.
6. Elektřina může být dobrý sluha, ale zlý pán
U elektrických rozvodů v kanceláři platí důležité pravidlo, že všechny spotřebiče by správně měly projít elektrickou revizí, aby bylo jasné, že je jejich používání bezpečné. Zároveň by elektrické kabely neměly představovat riziko pro osoby, které se pohybují po kancelářských prostorech. K zakrytí takových rozvodů poslouží stěnové lišty, plastové trubkové rozvody, nebo i tažení rozvodů v rozumné míře pod zátěžovými koberci. Vždy se také ujistěte, že jsou zásuvky a vidlice všech přístrojů v pořádku, tedy že se v nich neodhalují svorky či dráty. Dávejte také dobrý pozor na častější vypadávání jističů, které mohou indikovat přetěžování zásuvek, což může způsobit různé problémy včetně požáru.
7. Důležitá je také požární bezpečnost
Součástí prostředků požární ochrany jsou kromě hasicích přístrojů i poplachové hlásiče, detektory kouře nebo únikové cesty. Při plnění rutinní požární kontroly se proto ujistěte, že všichni zaměstnanci vědí, kde se nacházejí hasicí přístroje, že nejsou blokovány únikové cesty nebo rozprašovače nouzových hasicích systémů. Jednou za čas také věnujte pozornost požární poplachové směrnici a zkontrolujte platnost daných procedur a telefonních čísel či jiných kontaktů na tísňové linky. Z hlediska požární bezpečnosti také sledujte hořlavé materiály, jako např. papír a jeho uskladnění.
8. Pravidelně kontrolujte pracoviště
Jednou za čas se nepochybně vyplatí projít celý prostor vaší společnosti a sepsat si jednotlivá riziková místa či jiná nebezpečí, na která přijdete. Určitě vám cenné tipy v tomto směru přinesou i vaši zaměstnanci, kteří se tak mohou vyjádřit, co jim z hlediska bezpečnosti práce vadí a co by raději zlepšili. Přílišná únava vašich zaměstnanců či špatná nálada a zasmušilost mohou totiž kromě pracovního vytížení indikovat i diskomfort v oblasti pracovního prostředí.
9. Dohlížejte na úklid stolů zaměstnanců
Mnoha průzkumy a počty bylo dokázáno, že desetiminutový úklid na konci každé směny ušetří až několik hodin práce uklízečkám a navíc významně snižuje riziko škod na majetku či zdraví v důsledku převržení nejrůznějších tekutin ponechaných na pracovní ploše. Je samozřejmé, že společné prostory zaměstnanců jsou uklízeny centrálně, nicméně osobní plocha stolu by také měla být vždy čistá a připravená k efektivní práci. Sami uvidíte, že 10 minutový úklid na konci každého dne zcela změní atmosféru v kanceláři a že se všichni vaši zaměstnanci budou v práci lépe cítit.
10. Zaveďte anonymní reportovací systém
Stačí list papíru na nástěnce, sdílený textový dokument či obyčejný sešit, do kterého vám zaměstnanci mohou anonymně napsat, co jim vadí, či s čím by potřebovali v rámci bezpečnosti a kultury na pracovišti pomoci. Taková zpětná vazba bývá obvykle velmi cenná, jelikož ve většině případů konstruktivně a přímo pojmenovává konkrétní problémy a nedostatky. Velmi často se také stává, že jsou zaměstnavatelé touto cestou upozorněni na zárodky problémů, které mohou vést v budoucnosti i k pracovním úrazům.
Článek Pozor na úrazy v kanceláři. 10 tipů jak si chránit své zdraví i v naoko bezpečných provozech byl publikován 28. dubna 2016 v 00.45 v rubrice PR články. Autorem článku je Inzerce. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Bezpečnost práce v kostce 09.03.2011 00.00
- Dohoda o provedení práce 08.03.2010 00.00
- Zákoník práce, Bible zaměstnanců 30.06.2010 00.00
- Rekvalifikační kurzy úřadu práce 25.02.2011 00.00
- Úřad práce: jak pomáhá nezaměstnaným? 02.07.2010 00.00
Top 10
- Chcete vrátit zboží? Kdy je to možné?
- Opravy v pronajatém bytě. Kdo je platí?
- Obchodní společnosti – druhy a charakteristika
- Audit – co to je a k čemu je dobrý?
- Psychika člověka hraje důležitou roli v životě
- Co to jsou a k čemu slouží devizové rezervy centrální banky
- Chraňte hodnotu svého majetku a volte zlato jako investici
- DPH – o Zákoně o DPH v kostce
- Nepodceňujte online a offline marketing, přinese vám nové zákazníky
- Ferratum SMS půjčky
Tagy
půjčka půjčky čalounění Investice založení firmy podnikání banky Zákon o odpadech důchod pojištění